Milou
Milou is één van de 14 leerlingen in mijn stageklas, groep 1/2 van de Compaan locatie Maardijk. Milou valt mij op binnen de groep door haar vermoedelijke ontwikkelingsvoorsprong. Ze is een groep 2 leerling en is 5 jaar oud. Ze heeft een duidelijk zichtbare interesse voor letters en getallen en ze stelt zich ondernemend op. Ze kan zichzelf erg goed uitdrukken in woorden, kan makkelijke boekjes van groep 3 lezen en heeft veel getalbegrip. Veel kinderen uit de klas kijken tegen haar op, maar spelen niet altijd graag met haar samen. In het sociogram dat ik heb afgenomen is terug te zien dat ze op sociaal gebied vaker negatief dan positief gekozen wordt en dat dit bij werkgerelateerd precies andersom is. Kinderen spelen dus minder graag met haar dan dat ze samen met haar een werkje doen.

Testresultaten Milou sociogram
Naast dat Milou zich ondernemend opstelt, geeft ze ook vaak aan iets 'te makkelijk' of 'saai' te vinden. Dit komt voor wanneer ze niet genoeg uitgedaagd wordt. Ze begint zich te vervelen en begint kattenkwaad uit te halen. Ik vind haar geregeld, samen met haar vriendje Diego, onder een tafel of op de gang. Ook spreken andere kinderen hun irritaties over hen naar mij uit: 'Ze doen zo vervelend!', of 'Ze hebben mijn toren kapot gemaakt!'.
Duidelijk is dat Milou om uitdaging vraagt. Hierbij speelt de leerkracht een erg belangrijke rol. Er zou hier preventief gehandeld kunnen worden op haar 'probleemgedrag' door haar adaptief onderwijs aan te bieden. Er zou onderzocht moeten worden of Milou een ontwikkelingsvoorsprong heeft en het curriculum moet aangepast worden op haar onderwijsbehoeften. Zonder handelen van de leerkracht zou in dit geval Milou ernstig probleemgedrag kunnen ontwikkelen en worden geremd in haar cognitieve en sociale ontwikkeling.
De namen die zijn gebruikt zijn niet de echte namen van de kinderen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb